Avatar

Please consider registering
guest

sp_LogInOut Log In sp_Registration Register

Register | Lost password?
Advanced Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 4 characters - maximum search word length is 84 characters

sp_Feed Topic RSS sp_TopicIcon
Bestrijding van verlegenheid: de kracht van positief denken
7 november 2018
23:12
Avatar
DRE
Member
Members

VVM leden
Forum Posts: 212
Member Since:
3 november 2017
sp_UserOfflineSmall Offline

Bestrijding van verlegenheid: de kracht van positief denken

Verlegenheid kan sociaal verlammend zijn, maar het kan worden bestreden, zegt Liz Williams.

Verlegenheid treft veel mensen, waaronder David Beckham en Nicole KidmanImage Enlarger
Aan de positieve kant: verlegenheid treft veel mensen, waaronder David Beckham en Nicole Kidman Photo: ANDREW CROWLEY; GETTY; VADER
 
De diepste winter is een tijd voor winterslaap: voor knuffelen bij het vuur, onder een dekbed kruipen, afhaalmaaltijden nemen en dvd's kijken. Maar kom in februari de wereld wakker wordt, en het is tijd om daar weg te gaan en weer sociaal te zijn. Sommige mensen zijn klaar om te gaan. Ze kunnen niet wachten om iets te drinken, te lachen, te kletsen en misschien zelfs te flirten. Maar voor mensen die lijden aan verlegenheid, het is marteling.
Ongeveer 60 procent van de bevolking is verlegen en dat omvat een aantal behoorlijk bekende namen. Victoria Wood en David Beckham hebben bekend dat ze verlegen zijn en zelfs ijskoelend. Nicole Kidman geeft toe dat haar handen trillen wanneer ze wordt geconfronteerd met een rode loper evenement.
Als je als kind verlegen bent, is het schattig. Maar als je volwassen bent en nog steeds bloost, droogt de sympathie op. Verlegenheid wordt als een beetje dwaas gezien en die gezegend met vertrouwen kunnen niet begrijpen waarom de rest geen vat krijgt op hun gevoelens. Toch kan verlegenheid serieus zijn. The American Journal of Psychiatry beschrijft het als de '' angststoornis van het decennium '' en Linda Crawford, oprichter van het London Shyness Center, zegt resoluut: '' Verlegenheid brengt levens in beroering. Het is de verborgen en genegeerde emotie. Je kunt een leven vol onderprestaties, eenzaamheid, paniekaanvallen en depressie doorbrengen, niet in staat om hulp te vragen. ''
Stephen Bailey, een assurantieambtenaar uit Londen, zou het hiermee eens zijn. '' Ik was zonder duidelijke reden in een diepe depressie '', herinnert hij zich. '' Uiteindelijk werd duidelijk dat het kwam omdat ik verlegen was en niet in staat om met andere mensen te communiceren '', zegt hij.
Cherry Griffiths, uit Surrey, ontdekte ook dat verlegenheid haar leven kapotmaakte. 'Ik was erg terughoudend om overal alleen naartoe te gaan en hoewel ik werk nodig had, was ik bang om naar interviews te gaan.'
Onderzoek aan de Stanford University in de Verenigde Staten heeft geprobeerd de redenen voor verlegenheid bloot te leggen. Het concludeerde dat het meeste wordt veroorzaakt door vroege gedragspatronen. Het is niet ingebouwd; we leren het - een natuurlijke terugtrekkingsreactie op een harde, bedreigende wereld. Je kunt verlegenheid van je ouders 'ophalen' en hun eigen gebrek aan zelfrespect weerspiegelen. Vernedering van kinderen, pesten of trauma (sterfgeval, scheiding van ouders, enzovoort) kunnen ook triggers zijn.

Het goede nieuws is echter dat als verlegenheid in feite een gewoonte is, deze kan worden verbroken. In het Shyness Centre in Londen gebruikt Crawford psychotherapie, hypnotherapie en NLP (neuro-linguistisch programmeren) om cliënten uit verlegenheid in een gezonder patroon te brengen. Ze heeft de neiging om klanten eens per maand te zien, meestal tussen de vier en zes maanden. Een onderdeel van het plan is het elimineren van destructieve innerlijke dialoog - het lopende commentaar dat zegt: 'ze zullen allemaal naar me kijken en denken dat ik een idioot ben', '' Ik kan dit niet doen '', '' Ik ben niet goed genoeg '' en zo verder.

In plaats daarvan wordt u aangemoedigd om zich te concentreren op uw positieve eigenschappen - eenvoudig, duidelijk, maar zeer effectief. Een tip die Crawford suggereert, is om een ​​lijst met uw positieve eigenschappen te maken - schrijf ze op en onthoud uzelf elke dag gedurende 21 dagen (de tijd die nodig is om een ​​nieuwe gewoonte vast te stellen).

Het is hard werken en kan een uitdaging zijn. Veel mensen merken dat ze zich oude pijn herinneren, of teruggaan naar de oorspronkelijke trigger voor de verlegenheid. Maar de resultaten kunnen verbluffend zijn. '' Een half jaar later is mijn pessimisme bijna volledig vervangen door een gelukkiger kijk op het leven '', zegt Stephen Bailey. "Ik kan op een ontspannen manier communiceren." Ondertussen is het leven van Cherry Griffiths bijna volledig getransformeerd. '' Ik ben nu een receptioniste in een gezondheidscentrum geworden en heb me aangesloten bij een dinerclub en een geweldige man ontmoet. ''

Verlegenheid is vooral een uitdaging als we uit de winterslaap komen, onze sociale vaardigheden verroest zijn. Met dit in gedachten heeft Crawford een gratis e-book samengesteld - Shy N o More At Parties - ontworpen om mensen te helpen zenuwen te overwinnen.

'Ik zou graag zien dat mensen dit jaar de kogel bijten en verlegenheid uitbannen', zegt ze. "Hiermee kun je de controle over je leven terugnemen - om het leven ten volle te leven."

Dus ga de uitdaging aan, houd je hoofd hoog en werk in die kamer. Als Nicole Kidman het kan, kan jij dat ook.

 

  • Voor verlegenheid counseling met Linda Crawford op de Hale Clinic bel 020 7631 0156. Contact Linda Crawford: 01494 712982;http://www.shyness.co.uk U kunt een gratis exemplaar van het e-book Shy No More At Parties downloaden

 

SCHIET ZIJN: EEN PAAR TIPS

 

  • Vergeet niet dat je niet alleen bent - meer dan de helft van de mensen op het feest zijn waarschijnlijk ook verlegen.
  • Luister naar een komedie net voor het uitgaan. Het is moeilijk om bang te zijn als je lacht.
  • Neem Bach Rescue Remedy-druppels om je zenuwen te kalmeren (verkrijgbaar bij gezondheidswinkels en drogisterijen).
  • Vertraag uw ademhaling.
  • Pas je houding aan. Als je rechtop staat, krijg je automatisch meer zelfvertrouwen dan wanneer je je voorgevoel koestert.
  • Glimlach en kijk omhoog als je met mensen praat - het geeft je feel-good hormonen vrij en maakt je meer ontspannen.
  • Stel vragen, ontdek de andere persoon. Houden ze van sport? Arts? Wat kijken ze op televisie? Wat denken ze recent over iets in het nieuws?