Avatar

Please consider registering
guest

sp_LogInOut Log In sp_Registration Register

Register | Lost password?
Advanced Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 4 characters - maximum search word length is 84 characters

sp_Feed Topic RSS sp_TopicIcon
de drie waarnemingsposities ( verlegen mensen staan teveel in 2de positie: wat denken de anderen, hoe zien ze mij, wat zeggen ze over mij )
29 september 2018
17:49
Avatar
DRE
Member
Members

VVM leden
Forum Posts: 160
Member Since:
3 november 2017
sp_UserOfflineSmall Offline

Associëren en dissociëren
Vanuit de eerste waarnemingspositie neem je de wereld vanuit jezelf waar. Je bent, in NLP-termen, geassocieerd in jezelf en staat waarvoor je staat. Vanuit de tweede waarnemingspositie neem je dit waar vanuit de ander. Je stelt je voor wat de ander registreert, je bent ‘geassocieerd in de ander’. Vanuit de derde waarnemingspositie beschouw je situaties van een afstand. Je bent ‘gedissocieerd’. Vanuit deze neutrale positie is veel te leren.

Als het doorslaat
Elke positie is van waarde en kent ook z’n polariteit. Bekijk je de zaken alleen vanuit je eigen perspectief (1e) dan laat je de ander en andermans wereldbeeld niet of nauwelijks toe. Verplaats je je continu in de ander (2e) dan vergeet je jezelf. Wie de wereld alleen van een afstand beschouwt (3e) wordt door anderen doorgaans als ‘oppervlakkig’ of ‘onbereikbaar’ ervaren. Hier heerst de ratio, niet de emotie. Vanuit positie 3 kun je niet ten volle aan het leven deelnemen.

24 augustus 2018
05:42
Avatar
DRE
Member
Members

VVM leden
Forum Posts: 160
Member Since:
3 november 2017
sp_UserOfflineSmall Offline

NLP Oefening: de drie waarnemingsposities

Wanneer je graag meer inzicht of informatie wilt over jezelf en de ander kun je heel goed gebruik maken van de waarnemingsposities. Deze methode geeft drie mogelijke perspectieven van waaruit iemand kan waarnemen in de interactie met zichzelf en anderen. Door vanuit de verschillende posities naar een situatie te kijken, te luisteren en te ervaren kun je dingen ontdekken die je je daarvoor niet bewust was.

De ‘waarnemingsposities’ kent als basis 3 posities:
• De eerste positie, ik
• De tweede positie, de ander
• De derde positie, de observator (meta).

Je associeert steeds volledig met één van de waarnemingsposities. In de eerste positie denk, voel, doe, zie, hoor, ruik en proef je vanuit jezelf. In de tweede positie denk, voel, doe, zie, hoor, ruik en proef je alsof je volledig de ander bent. Je wordt a.h.w. even de ander, je leeft je volledig in in de ander. De derde positie is die van de onafhankelijke buitenstaander, de objectieve waarnemer/toeschouwer die op geen enkele manier persoonlijk bij die situatie betrokken is.

Image Enlarger

  1. Neem voor deze oefening een gesprek in gedachten met iemand waar je het niet goed mee kan vinden of een gesprek waar je heel veel moeite hebt ervaren met de ander.
  2. Begin met de 1e positie en stel jezelf de volgende vragen:
    • Wat zie ik om mij heen?
    • Hoe kijk ik naar de ander, wat zie ik de ander doen?
    • Wat doe ik zelf?
    • Wat zeg ik?
    • Wat zegt de ander?
    • Wat denk ik, wat zeg ik tegen mezelf, waar ben ik van overtuigd?
    • Hoe voel ik mij?
    • Hoe reageer ik op de ander?
  3. Ga dan naar de 2e positie, verplaats je letterlijk in de ander, bekijk de hele situatie alsof je door de ogen van de ander kijkt en beschrijf de hele situatie vanuit het standpunt van de ander.
  4. Ga dan naar de 3e positie en beschrijf het gesprek vanuit deze positie. Stel jezelf de volgende vragen:
    • Hoe bekijk ik deze 2 mensen vanuit de observator-rol?
    • Wat valt me op als ik naar deze situatie kijk?
    • Wat is de intentie van de een en wat is de intentie van de ander?
    • Wat wil ik bereiken en wat wil de ander bereiken en hoe zouden ze samen tot een oplossing kunnen komen?
  5. Als je dit hebt gedaan kun je voor jezelf nagaan: Welke positie neem je het gemakkelijkst aan? Wat verandert er door in de verschillende posities te stappen in de beoordeling die je hebt/had ten aanzien van de interactie? Welke nieuwe informatie is er boven gekomen – iets waarvan je je van te voren niet bewust was? Welke nieuwe keuzemogelijkheden krijg je?

De oefening ‘waarnemingsposities’ is onderdeel van het herkaderen.