Avatar

Please consider registering
guest

sp_LogInOut Log In sp_Registration Register

Register | Lost password?
Advanced Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 4 characters - maximum search word length is 84 characters

sp_Feed Topic RSS sp_TopicIcon
Gehechtheidstheorie en verlegenheid
20 april 2019
17:33
Avatar
DRE
Member
Members

VVM leden
Forum Posts: 392
Member Since:
3 november 2017
sp_UserOfflineSmall Offline

Attachment ( gehechtheidsrelatie ) theoretici

stellen dat kinderen een geïnternaliseerd beeld van het zelf ontwikkelen vanuit de kwaliteit van hun vroege ervaringen met hun ouders of verzorger (s) (Bowlby, 1973).

De meeste kinderen ontwikkelen een veilige gehechtheidsrelatie met hun ouders, gekenmerkt door vertrouwen en warmte. Deze kinderen voelen zich competent en zelfverzekerd en beschouwen de wereld als een veilige plek om te verkennen.

Sommige kinderen ontwikkelen echter onveilige gehechtheidsrelatie als gevolg van niet-reagerende of ongevoelige ouders / verzorgers.

Kinderen met onveilige gehechtheidsrelatie vertonen gevoelens van lage competentie en lage eigenwaarde en zien de wereld als een onvoorspelbare, enge plek.

Kinderen met veilige gehechtheidsrelatie hebben meer kans om te communiceren met anderen tijdens nieuwe situaties, terwijl kinderen met onveilige gehechtheidsrelatie vaker patronen vertonen van gedragsremming in onbekende situaties. Verschillende empirische studies hebben een interactie aangetoond tussen onveilige gehechtheid en verlegenheid / gedragsinhibitie (bijv. Calkins & Fox, 1992; Erickson, Sroufe, & Egeland, 1985; Kochanska, 1995; Nachmias et al., 1996; Spangler & Schieche, 1998). .