Avatar

Please consider registering
guest

sp_LogInOut Log In sp_Registration Register

Register | Lost password?
Advanced Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 4 characters - maximum search word length is 84 characters

sp_Feed Topic RSS sp_TopicIcon
Schijt krijgenover wat anderen van je denken
6 december 2018
12:28
Avatar
DRE
Member
Members

VVM leden
Forum Posts: 302
Member Since:
3 november 2017
sp_UserOfflineSmall Offline

Het verschil tussen sociale fobie en sociale angst zit hem vooral in de ernst van de klachten, maar uiteindelijk komen ze voort uit dezelfde overtuigingen en hetzelfde gedrag. Je kunt ze dus beide op dezelfde manier aanpakken.

Cognitieve Therapie


Zoals je al hebt gezien, bestaat sociale angst vooral uit “verkeerde” overtuigingen. Specifiek over wat anderen wel niet over je zullen denken. Een belangrijk onderdeel van de behandeling van sociale angst richt zich dan ook op het veranderen van die overtuigingen.

Het principe achter cognitieve therapie is dat je overtuigingen je gevoel veroorzaken. Als je denkt dat je continue beoordeeld wordt en dat dit oordeel heel belangrijk is, zul je gespannen zijn in sociale situaties. Terwijl iemand die zich niet zoveel van anderen aantrekt veel minder gespannen zal zijn in sociale situaties. Als je dus de overtuigingen van sociaal angstige mensen kunt veranderen, zullen ze ook minder gespannen worden.

Aaron BeckImage Enlarger

De grondlegger van de CT geeft aan dat de zorg over wat anderen denken de meest voorkomende overtuiging is die mensen in de weg zit.

Hieronder bespreek ik een paar overtuigingen die we vaak tegenkomen bij sociaal angstige mensen en een aantal alternatieve manieren om hier tegenaan te kijken.

Iedereen let op mij. Zoals we al hebben besproken, is dit een van de belangrijkste overtuigingen van sociaal angstige mensen. Ze hebben het idee dat mensen continue op hen letten en hen ook beoordelen.

In de praktijk zien we echter dat mensen vaak helemaal niet met jou bezig zijn. Net als jij zijn ze vooral met zichzelf bezig. Ze proberen aardig tegen je te zijn of zijn geinteresseerd in je verhaal. Ze lopen niet continue een oordeel te vellen.

Opvallend genoeg zijn sociaal angstige mensen vaak ook niet zo met de ander bezig. Daarvoor hebben ze het veel te druk met hun eigen angst. Toch geloven ze heilig dat een ander wel alleen aan hen denkt.

Niemand mag mij dom/saai/vervelend vinden. Bovenstaande overtuiging is vervelend, maar niet per se verschrikkelijk. Pas in combinatie met deze overtuiging wordt hij heel lastig.

Veel mensen hebben het idee dat de mening van anderen heel erg is. Het is alsof het oordeel van anderen het ook meteen waar maakt. Als iemand denkt dat je dom bent, ben je met andere woorden ook meteen dom.

Je leven wordt er een stuk meer ontspannen van als je leert inzien dat het oordeel van anderen helemaal niet zo belangrijk is. Als iemand jouw dom vindt, zegt dat nog niets over je intelligentie. En het is ook niet erg als mensen je dom vinden. Dat verandert niets aan je leven.

 

Barack Obama
Ik gebruik vaak het voorbeeld van Barack Obama. We zien hem als een geslaagd man, maar vergeten dat bijna de helft van de Amerikanen hem inmiddels niet meer ziet zitten. Dat zijn 160 miljoen mensen! Denk je dat Obama ‘s nachts wakker ligt van het oordeel van hen? Volgens mij laat dat oordeel hem volkomen koud.
 

Mensen zullen me vernederen. Bij sociale angst is er daarnaast een overtuiging dat mensen ontzettend vervelend zijn. Ze kunnen je elk moment vernederen, belachelijk maken of kleineren.

Het is wat ons vooral belangrijk om aan te geven dat dit totaal niet zo is. De meeste mensen willen vooral aardig zijn en zullen echt niet zomaar rare dingen over je zeggen. Zeker volwassen mensen niet.

Daarnaast is het ook hier belangrijk om te benadrukken dat het helemaal niet zo erg is dat je vernederd wordt. Als iemand zich zo rot tegen je gedraagt is dat toch vooral zijn probleem? Pas als je zelf dat oordeel toelaat, kan het invloed hebben.

 

Neem eens aan dat een ander jouw lichaam aan een willekeurige voorbijganger ter beschikking stelt. Je zou in dat geval hoogst verontwaardigd zijn. Maar je acht je niet te min om zelf je geest door de eerste de best te laten beinvloeden, doordat je volledig van slag en diep geschokt bent als mensen je beledigen.Epiktetos, Zakboekje

Dit zijn weliswaar de drie belangrijkste overtuigingen, maar het zijn natuurlijk niet de enige overtuigingen die we tegenkomen. Voor specifieke klachten zoals zweetangst of stotteren (wat tegenwoordig ook als sociale angststoornis gezien wordt) gelden weer specifieke overtuigingen.

Experimenteren


Het veranderen van je overtuigingen is belangrijk, maar uiteindelijk wil je natuurlijk vooral je gedrag veranderen. Dat doe je door middel van gedragsexperimenten.

Bij gedragsexperimenten gaat het eigenlijk ook weer over het veranderen van je overtuigingen. Je zou kunnen zeggen dat we eigenlijk twee aanpakken hebben in de psychologie:

Eerst zien dan geloven: dit zijn de gedragsexperimenten. Het idee is dat mensen pas nieuwe overtuigingen gaan aannemen als ze in de praktijk hebben gezien dat deze waar zijn.
Eerst geloven en dan zien: dit is cognitieve therapie. Het idee is hier dat je overtuigingen soms zo sterk aanwezig zijn, dat ze je waarneming vertroebelen. Daarom is het belangrijk om je overtuigingen onder de loep te nemen.

Als je begeleid wordt door een psycholoog, kun je samen met hem of haar experimenten bedenken die specifiek gericht zijn op je angst. Als je dus angstig bent dat mensen je zien blozen, kun je bijvoorbeeld de straat opgaan met extra rouge op je wangen. Zo leer je dat het helemaal niet erg is dat mensen zien dat je rood bent.

We hebben echter ook een aantal standaard gedragsexperimenten die je kunt inzetten als je over je sociale angst heen wilt komen. Deze oefeningen helpen je in het algemeen om een beetje meer “schijt te krijgen” aan wat anderen van je denken (om het maar even populair te zeggen).
De onderstaande experimenten kun je gebruiken:

https://www.depsycholoog.nl/sociale-angst/