Avatar

Please consider registering
guest

sp_LogInOut Log In sp_Registration Register

Register | Lost password?
Advanced Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 4 characters - maximum search word length is 84 characters

sp_Feed Topic RSS sp_TopicIcon
[Boek] Michel Houellebecq, De wereld als markt en strijd
31 mei 2013
20:26
Avatar
Cicero
Moderator
Members

Moderators

VVM leden

kaderleden
Forum Posts: 300
Member Since:
29 juni 2008
sp_UserOfflineSmall Offline

De woede ken ik.
De aso's met hun grote mond, die alles voor elkaar krijgen. Een leuke partner, een goede baan, veel vrienden. En bij mij gaat alles zo moeizaam. Weinig vrienden, geen partner, jarenlange zoektocht naar een baan. Een baan beneden mijn niveau waar ik overigens heel gelukkig mee ben.
Ik vraag me af hoe we hiertegen in verzet kunnen komen. We zijn immers verlegen, stil en zachtaardig.

28 mei 2013
18:47
Avatar
wijsgeert
Member
Members

VVM leden
Forum Posts: 7
Member Since:
26 mei 2013
sp_UserOfflineSmall Offline

De wereld als markt en strijd is een naargeestig boek, je kan zeggen, met een te gewelddadig einde. Het is zeker omstreden. Maar ik heb vooral de betrokkenheid van de schrijver, bij met name verlegen mensen op seksueel gebied, gevoeld in dit boek. Het vormt een aanklacht tegen een tijdperk waarin verlegen mensen schijnbaar minder welkom zijn of kansloos blijken.

Ik citeer een paar zinnen waarin, volgens mij, de kerngedachte achter dit boek wordt uitgedrukt:
"Net als het economisch liberalisme, en om vergelijkbare redenen, leidt het seksueel liberalisme tot verschijnselen van volstrekte verpaupering [cursivering van Michel Houellebecq]. Sommigen vrijen elke dag; anderen vijf of zes keer in hun leven, of nooit. Sommigen vrijen met tientallen vrouwen; anderen met geen enkele. Dat heet de 'wet van de markt'. In een economisch stelsel waar ontslag verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn plek vinden. In een seksueel stelsel waar overspel verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn bedgenoot vinden. (...) In een volkomen liberaal seksueel stelsel hebben sommigen een afwisselend, opwindend seksleven; anderen zijn veroordeeld tot masturbatie en eenzaamheid."

Let wel: dit is de gedachte van de ik-persoon in het boek en misschien niet helemaal van de schrijver zelf. Het fanatisme van de hoofdpersoon tekent zich al af met deze gedachte. Je zou er zeker ook een verwrongen vorm van afgunst in kunnen lezen, die verbeten wordt uitgewerkt in heel het verhaal. Maar ondertussen is de maatschappij-analyse wel ergens op gebaseerd. We leven immers in tijden die vooral mensen die verlegen zijn met hun uiterlijk op een grote achterstand zet. Wat dit betreft zijn bij voorbeeld tradities van geregelde uithuwelijking een steun in de rug van de minderbedeelden. De realisatie van moderne vrijheid heeft echt wel wat gekost! Dat mogen we beseffen en daarom hoeven we de ongemakken van de liberale wereld niet te ontkennen. In zekere zin cijferen verlegen mensen niet alleen zichzelf weg, het is zeer zeker ook de huidige maatschappij die dat doet! Die conclusie kan je proeven in bijna elke vezel van het boek en dat maakt dit boek zeer bevrijdend. Het gaat niet alleen om een individueel probleem, het is eveneens een gebrek aan de heersende manier van samenleven.

De uiteindelijke vorm die het verzet tegen deze harde, liberale wereld krijgt in dit boek, is totaal uitzichtloos en helpt niet de werkelijke emancipatie van de slachtoffers. Maar je kan uit dit boek wel een kracht putten om zelf een betere vorm aan dat verzet te geven.

Bovendien, je herkent er gemakkelijk je eigen woede in, waarmee je zo vaak geworsteld hebt. Wat jij misschien niet hebt gedurfd, doet Houellebecq: hij geeft er een reusachtige uiting aan. Daardoor voel je je misschien minder schuldig aan de woede, of sterker: jouw woede wordt gerechtvaardigd; je ontmoet in dit boek een waardige bondgenoot. De kunst is om zijn boodschap te volgen, maar daarbij je zelfbeheersing te bewaren.